Vi vill prata om och visa dig hur en Pilencykel blir till. Anledningen är att vi är stolta över vår lilla fabrik och hur vi gör vår cykel. Det är lätt att gömma sig bakom överdådiga hemsidor och broschyrer för att lansera en produkt som om kvaliteten på delarna och produktionsförhållandena inte spelade någon roll. Det vill vi inte och det tror vi inte på. Vårt recept för att bygga den bästa och mest prisvärda klassiska cykeln är i princip väldigt enkelt.

  • Bygga en produktionslinje helt anpassad till Pilens behov som är effektiv och lätt att modifiera.
  • Basera ramarnas mått, rör- och gaffelvinklar samt körställning och komfort på teoretisk kunskap, egna experiment och beprövad erfarenhet.
  • Använd kvalitetskomponenter från duktiga och framstående tillverkare – om möjligt testade enligt Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut eller världens hårdaste testnorm: tyska DIN.
  • Använd delar av rostfritt stål eller aluminiumlegering om det finns att uppbringa.
  • Minimera marknadsföringskostnaderna. Vi tänker aldrig sälja en medioker produkt genom marknadsföringskampanjer.

Vi tog lång tid på oss och gick grundligt tillväga när vi skapade Pilens modeller. Vi har testat och analyserat olika rörvinklar och dimensioner, svetsat ihop oräkneliga ramar, testat delar från många tillverkare och provkört mil efter mil.

Alla arbetsmoment utförs i våra lokaler, förutom svetsning av ram och gaffel samt lackeringen som sker hos East Coast Industrilackering AB. Pilenmärket på pakethållaren är såklart handmålat av oss.

Pilen City

Pris från: 1vxl  6745:-   3vxl  7245:-    7vxl  7945:-

Cykeln på bilden kan ha extrautrustning som tillkommer.

Frakt 250:- tillkommer.

Pilen City

Pris från: 1vxl  6745:-   3vxl  7245:-    7vxl  7945:-

Cykeln på bilden kan ha extrautrustning som tillkommer.

Frakt 250:- tillkommer.

Pilen City

Pris från: 1vxl  6745:-   3vxl  7245:-    7vxl  7945:-

Cykeln på bilden kan ha extrautrustning som tillkommer.

Frakt 250:- tillkommer.