Chesini grundades 1925 av Gelmino Chesini som var cykelmekaniker innan han började bygga cyklar. Han började verksamheten på egen hand och den första affärsstället var i Nesente i utkanten av Verona. Senare flyttade han till Verona. Han utvecklade det som blev ett välkänt slogan i Verona, "O Chesini o cammini".

Sonen Gabriele Chesini fortsatte verksamheten. Ett stort antal Chesini såldes i Europa, särskilt i Österrike, Tyskland och andra europeiska länder genom representanter. Ett mycket mindre antal såldes till USA och Sverige. ECI i Stockholm, Cykelcenter i Södertälje bla.

Chesini Arena Precision 1983

Chesini Arena Precision 1983

 Columbus SL ram, handlödd med muffar, ramhöjd c/c 57cm, längd c/c 56cm

Campagnolo Super Record, växlar, vevparti 172,5mm, stolpe, styr och vevlager, nav

Campagnolo Gran Sport bromsar, Sadel sanmarco Concor Confort, skinn.

Frikrans Regina Corsa 6 del,utväxling 13-18t, 53/42. Tubdäck Vittoria Mondiale

36/32 1,8 crom spokes

Pris:  19000:-

 

Chesini Arena 1994

Chesini Arena 1994

Columbus Cromor, handlödd med muffar, ramhöjd c/c 58 cm, längd 58 cm.

Campagnolo Chorus Gruppo, vevarmslängd 170, drev 52/39.

Styrstam 3ttt 100mm, styre 3ttt 390mm.

Sadel Vetta Turbo Gel, skinn

Frikrans Campagnolo 13-22, 8delad

Tubdäck , fälgar Super Champion record Du Monde

36/36 2,0 stainless spoke

Pris: 12000:-

 

Ramset Chesini Olimpiade

Ramset Chesini Olimpiade

Columbus SL, ramhöjd c/c 57cm, längd c/c 56cm

Sadelstolpe Gipiemme

Vevlager Campagnolo 36x24 it.

Pris: 5000:-

 

Mercier 1976

 

 Mercier är en fransk cykeltillverkare grundad 1919 av Emile Mercier i Saint-Etienne. Denna klassiska Mercier går tillbaka till 1970-talet och är en väldigt snygg och elegant racercykel.

 

Ramen är tillverkad av  Columbus Aelle stålrör och är målad i en riktigt ovanlig, men ändå charmig violett. När det gäller komponenterna är denna klassiska cykel utrustad med diverse komponenter i sin tid, såsom Simplex-växel bak, Stronglight vevparti med borrade drev och Mavic rörformiga fälgar. Tubdäck!

 

En klassisk racercykel utan kompromiss. En del av den bästa franska tillverkningstraditionen! Klar för njutning.

 

Pris:  7500:-

 

Bianchi 748 1979

Bianchi 748 1979

Columbus Zeta, ramhöjd c/c 58cm, längd 58cm

Växlar Campagnolo Nuevo Gran Sport, bromsar Universal mod 77

Vevparti Gipiemme Dual Sprint 52/42, vevarmlängd 170mm

Pedaler Gipiemme, nav Gipiemme Bianci

Stam 3ttt 120mm, styre 3ttt 390mm.

Frikrans Regina Extra ORO 13-20, 6delad

Pris:  9000:-

 

 

  • Stolt prestationsfokuserat, märket Bianchi har historiska föreningar med Grand Tour-vinnande cyklister som Fausto Coppi, Felice Gimondi, Marco Pantani, Mario Cipollini och Jan Ullrich. De eleganta tvåhjuliga skapelserna har tagit segrar i 12 Giro d'Italia, 3 Tour de France, 2 Vueltas a Espana, 19 Milan-San Remos, 7 Paris-Roubaixs, 4 Liège-Bastogne-Lièges och 5 Road World Championships. Bianchi har också en italiensk stil som appellerar till aficionados av mode och design från Shoreditchs konstgallerier till de livliga kaféerna i Tokyo.

    Bianchi grundades 1885 och hävdar att den äldsta cykelproducenten fortfarande existerar. Dess grundare var en föräldralös pojke som arbetade i ett järnverk vid en ålder av åtta. Som begåvad ingenjör och uppfinnare fortsatte han med att tillverka produkter så olika som medicinska instrument och elektriska dörrklockor. År 1885 etablerade han i 20 års åldern sin egen lilla tvårumsverkstad på 7 Via Nirone i Milano, ca 35 km väster om Bianchis nuvarande bas i Treviglio och började med cykelkonstruktioner.

  • Eduardo Bianchi

    Om du äger en Bianchi kan det väl ha byggts av en lång, skaldig man som heter Giovanni som arbetar i Treviglio-fabriken. Giovanni har byggt Bianchi-cyklar i 27 år. Han säger att det tar honom ca 20 minuter att sammanfoga de komponenter som behövs för att göra en cykel. "Varje cykel sätts ihop för hand", säger Masnata. "Vi kallar det en vertikal monteringsprocess, med en man per cykel. Det handlar om ansvar och kvalitetskontroll. Om en cykel har monterats av samma person kan vi identifiera vem som gjorde det och vi vet att det har blivit välskött. Det är också en tradition att klistermärken Bianchi-örnen måste appliceras för hand. Det är inte en Bianchi-cykel utan örnen. "

  • Fausto Coppi 1919-1960

    Angelo Fausto Coppi, född 15 september 1919 i Castellania, död 2 januari 1960 i Tortona, var en italiensk professionell tävlingscyklist. Han är en av de största cyklisterna genom tiderna. Trots att Coppi inte kunde tävla under den större delen av Andra världskriget vann han ändå Tour de France två gånger, Giro d’Italia fem gånger och världsmästerskapen en gång.

    Fausto Coppi innehar rekordet i antal segrar i Lombardiet runt, en tävling som han vann fem gånger under sin karriär.

    Coppi vann Giro d'Italia fem gånger; 1940, 1947, 1949, 1952 och 1953, samt Tour de France två gånger; 1949 och 1952. Coppi vann också när man för första gången körde upp för l'Alpe d'Huez. Coppi hade oturen att vara som bäst under Andra världskriget.

    Coppi dog olyckligt i malaria 40 år gammal efter att ha blivit feldiagnostiserad efter en vistelse i Burkina Faso.

Peugeot PX10 Duralinox 1982

 

Unikt bland Peugeot-racecyklarna i sin tid var PX-10DU (för Duralinox). Med den nya Vitus 979 Duralinox epoxilagda legeringsröret representerade den inte bara en ny era i racercykeldesign och konstruktion utan en sista triumf av fransk cykelteknik och teknik som delades av alla de främsta franska tillverkarna av tiden. Peugeots cykelteam hjälpte till att introducera typen till den professionella racingkretsen på kontinenten och det regnade i högtidstidpunkten för lagets "Foreign Legion" av sådana cyklister som Phil Anderson och Stephen Roche och banade också vägen för den senare kompositlegeringen och kolfiber PY-10FC som dominerades under sista säsongerna i Peugeots racingteam.

 Pris: 15000:-

 

  • Phil Andersson

    ovan: två bilder av Phil Anderson på PX-10DU under 1982 Tour de France, andra och förra året användes typen av Peugeot-laget. Notera de reviderade dekalerna för det året och till vänster Anderson visas om att påbörja den individuella provperioden på Bastilladagen den 14 juli och hjulsatsen har 28-håls Mavic-fälgar och Maillard-flänshubbar. Anderson slutade totalt 5: e i turneringen, 1: a plats i den unga ryttarklassificeringen och Peugeot-Shell 3: a i lagklassen.