Gratis hemleverans i April

Köp en El cykel och få den levererad hem utan kostnad inom Strängnäs kommun. Gäller under April. 

Kalkhoff Agattu 1.I 7R

Testvinnare i Danmark & Belgien! Motor placerad under , drivning direkt på pedalerna! Du kör ca 10mil på en laddning! 3 bromsar!! 3 års garanti på motor&batteri!

Ram: Kalkhoff , aluminium

Framgaffel: Fjäder

Motor: Kalkhoff Impuls 2.0, 36 V / 250 W

Display:  LCD display 

Batteri: Impuls PowerPack Li-Ion 36 V

Laddare: 2A

Batterikapacitet: 11Ah (400 Wh)

Distans maximal: 125 km

Växelreglage: Shimano Nexus 7

Broms: Magura Hydralik

Vevparti: Concept

Styre: Concept City Cruiser

Styrstam: Aluminium, Adjustable

Sadel: Selle Bassano Volare

Sadelstolpe: 27.2x 300 mm, Fjäder

Hjul: Concept - Baknav Shimano Nexus 7 växel med fotbroms 

Däck: Schwalbe Citizen, 42-622

Lås: Nej

Kedjeskydd: 

Belysning: Fram - AXA LED 20 Lux, Bak - Ja

Pakethållare: Tour, Aluminium

Stöd: Ja

Pedaler: Ja

Lager:  26 XS, 28 S, 28 M

Pris: 20995:-   NU: 18995:-      Avbetalning

Kalkhoff Move 1.I 7R

Testvinnare i Danmark & Belgien! Motor placerad under , drivning direkt på pedalerna! Du kör ca 10mil på en laddning! 3 bromsar!! 3 års garanti på motor&batteri!

Ram: Kalkhoff , aluminium

Framgaffel: Fjäder

Motor: Kalkhoff Impuls 2.0, 36 V / 250 W

Display:  LCD display 

Batteri: Impuls PowerPack Li-Ion 36 V

Laddare: 2A

Batterikapacitet: 11Ah (400 Wh)

Distans maximal: 125 km

Växelreglage: Shimano Nexus 7

Batterikapacitet: 11 Ah (400 Wh)

Distans maximal: 125 km

Växelreglage: Shimano Nexus 7

Broms: Shimano Alivio T4000, V-Brake

Vevparti: Concept

Styre: Concept City Cruiser

Styrstam: Aluminium, Adjustable

Sadel: Selle Bassano Volare

Sadelstolpe: 27.2x 300 mm, Fjäder

Hjul: Concept - Baknav Shimano Nexus 7 växel med fotbroms 

Däck: Schwalbe Citizen, 42-622

Lås: Nej

Kedjeskydd: Ja

Belysning: Fram - AXA LED 20 Lux, Bak - Ja

Pakethållare Tour, Aluminium

Stöd: Ja

Pedaler: Ja

I lager:   26 xs, 28 S, 28 M

Pris:  20995:-      NU: 18995:-           Avbetalning 

Kalkhoff Agattu 1.I Advance 7R

Testvinnare i Danmark & Belgien! Motor placerad under , drivning direkt på pedalerna! Du kör ca 10mil på en laddning! 3 bromsar!! 3 års garanti på motor&batteri!

Ram: Kalkhoff , aluminium

Framgaffel: Fjäder

Motor: Kalkhoff Impuls 2.0, 36 V / 250 W

Display:  LCD display 

Batteri: Impuls PowerPack Li-Ion 36 V

Laddare: 2A

Batterikapacitet: 11Ah (400 Wh)

Distans maximal: 125 km

Växelreglage: Shimano Nexus 7

Broms: Magura Hydralik

Vevparti: Concept

Styre: Concept City Cruiser

Styrstam: Aluminium, Adjustable

Sadel: Selle Bassano Volare

Sadelstolpe: 27.2x 300 mm, Fjäder

Hjul: Concept - Baknav Shimano Nexus 7 växel med fotbroms 

Däck: Schwalbe Citizen, 42-622

Lås: Nej

Kedjeskydd: 

Belysning: Fram - Blue Line 30 LED 20 Lux, Bak - Ja

Pakethållare Tour Extra sidobärare, Aluminium

Stöd: Ja

Pedaler: Ja

Lager: 28 S  

Pris: 22995:-   NU: 19995:-     Avbetalning

Kalkhoff Agattu 1.I Advance 7R

Testvinnare i Danmark & Belgien! Motor placerad under , drivning direkt på pedalerna! Du kör ca 10mil på en laddning! 3 bromsar!! 3 års garanti på motor&batteri!

Ram: Kalkhoff , aluminium

Framgaffel: Fjäder

Motor: Kalkhoff Impuls 2.0, 36 V / 250 W

Display:  LCD display 

Batteri: Impuls PowerPack Li-Ion 36 V

Laddare: 2A

Batterikapacitet: 11Ah (400 Wh)

Distans maximal: 125 km

Växelreglage: Shimano Nexus 7

Broms: Magura Hydralik

Vevparti: Concept

Styre: Concept City Cruiser

Styrstam: Aluminium, Adjustable

Sadel: Selle Bassano Volare

Sadelstolpe: 27.2x 300 mm, Fjäder

Hjul: Concept - Baknav Shimano Nexus 7 växel med fotbroms 

Däck: Schwalbe Citizen, 42-622

Lås: Nej

Kedjeskydd: 

Belysning: Fram - Blue line 30 LED 20 Lux, Bak - Ja

Pakethållare: Tour Extra sidobärare, Aluminium

Stöd: Ja

Pedaler: Ja

Obs: Korgen är extrautrustning. 

Lager:  28 M

Pris:  22995:-    NU: 19995:-          Avbetalning

Vad är en el-cykel?

En elcykel är en cykel med en elektrisk hjälpmotor. Man trampar på normalt sätt, men motorn känner av hur mycket (snabbt eller hårt beroende på sensor) man trampar och hjälper till i proportion till detta.

Den exakta definitionen skiljer sig åt från land till land, men i Sverige definierar Transportstyrelsen en elcykel som:

  • Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
  • Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
  • Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.
  • Om en elcykel avviker från dessa krav kommer fordonet att anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped.
  • Vilka är elcykelns fördelar?

  • Elcykeln har alla fördelar som vanliga cyklar har:
    • Rolig motion
    • Gratis parkering
    • Nollutsläpp
    • Billig drift
    • Man fastnar inte i bilköer
    • Man kan bära sitt fordon uppför trappor

    Men elcykeln har inte cykelns största nackdel: Brist på styrka i vissa situationer, som uppförsbackar och motvind. Tänk dig att du cyklar uppför en backe lika lätt som du cyklar nedför. Så upplevs en tur med elcykeln. Tack vare detta kan elcykeln i många fall ersätta bilen, till glädje för både plånboken och miljön.

  • Har elcykeln några nackdelar?

    En elcykel väger några kg mer än en vanlig cykel. Batteriet kan ta slut, och då måste du cykla resten av din tur enbart med hjälp av benen. Men man ska tänka på att i jämförelse med cyklistens vikt är några kg inte mycket. En vanlig cykel kan väga 12-15 kg, en elcykel omkring 20-25. En cyklist som väger 70 kg behöver inte lägga mycket extra kraft för att förflytta de extra kilona. Fast för det mesta är förstås inte batteriet slut, och då kan man låta motorn arbeta. Dessutom går en tung cykel något snabbare i nedförsbackar.

    En annan nackdel kan vara att elcykeln är mer stöldbegärlig. Det kan motverkas genom att man tar med sig batteriet (vilket ofta är löstagbart) när man parkerar cykeln. Dels ser då inte cykeln ut som en elcykel lika mycket, dels tar man med sig en värdefull del.

    Hur kör man en elcykel?

    I stort sett som en vanlig cykel. Du behöver bara inte trampa lika hårt och fort. Du kan välja mellan att använda motorn endast i uppförsbackar och i motvind, eller låta den hjälpa till hela tiden.

    Får elcyklar köras i vanlig trafik i Sverige?

    De får köras precis som vanliga cyklar: På cykelvägar och de flesta bilvägar men inte på motorvägar och motortrafikleder.

    Hur långt går en elcykel?

    Så länge du orkar trampa. Men om du menar hur länge batteriet räcker så varierar det väldigt mycket beroende på cyklistens vikt och körsätt, och dessutom på terrängen och vädret, och förstås på batteriets egenskaper. Dagens kommersiella elcyklar har en räckvidd på 40-160 km.

    Hur snabbt går en elcykel?

    Så snabbt du orkar trampa. Enligt de svenska reglerna ska motorn sluta hjälpa till vid 25 km/h. Det betyder inte att det inte går att cykla snabbare, bara att över 25 km/h går cykeln enbart på pedalkraft.